De Ducati DesertX is een avontuurlijke motorfiets, geïnspireerd op de rallymotoren uit de jaren ’80 en ’90. De DesertX combineert deze klassieke esthetiek met moderne technologie en prestaties.
Motor en Prestaties
De DesertX wordt aangedreven door een 937 cc Testastretta 11° L-twin motor met vloeistofkoeling en desmodromische klepbediening. Dit levert een vermogen van 110 pk bij 9.250 tpm en een koppel van 92 Nm bij 6.500 tpm. De motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met kettingaandrijving.
Chassis en Ophanging
Het frame is een stalen vakwerkconstructie die zorgt voor een optimale balans tussen sterkte en gewicht. Voor de vering is gekozen voor een 46 mm Kayaba upside-down voorvork met een veerweg van 230 mm, terwijl de achterzijde is uitgerust met een aluminium swingarm en een centraal geplaatste monoshock met een veerweg van 220 mm. Deze configuratie biedt uitstekende offroad-capaciteiten en comfort op lange afstanden.
Wielen en Remmen
De DesertX is voorzien van spaakwielen met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, passend bij de offroad-focus van de motor. De bandenmaat is 90/90-21 voor en 150/70 R18 achter. Het remsysteem bestaat uit dubbele 320 mm semi-vrij zwevende schijven met vierzuiger Brembo-remklauwen aan de voorzijde en een enkele 265 mm schijf met een dubbelzuigerremklauw aan de achterzijde, beide uitgerust met ABS voor optimale remprestaties.
Brandstofcapaciteit en Actieradius
De brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter, ideaal voor lange avontuurlijke ritten. Daarnaast is er een optionele extra achtertank beschikbaar met een capaciteit van 8 liter, wat de actieradius verder uitbreidt.